onsdag 13 januari 2010

Då kör vi igen..




Ja, nu kör jag igen.. och vet ni varför jag börjar skriva igen?
Jo, det nämligen så att ett nytt kapitel i boken Emilia Johanssons liv, ska skrivas.
Hon ska nämligen gå och utbilda sig till sjusköterska på Högskolan i Dalarna.
Ett distansprogram som sträcker sig över 3 år. Det kommer bli tufft på alla sätt å vis, inte minst att vara ifrån Fredrik och alla pengar som kommer bli tvugna att gå till resor. Men ALLT, har jag ju igen om 3 år när utbildningen är klar och jag har fått ett riktigt jobb!

Med tanke på resvägen och pengafrågan, har jag sagt att jag kör en prov-termin. Förhoppningsvis så är Karolinska klara med sina papper för att kunna examinera sjuksköterskor till hösten igen, och då kan jag helt enkelt byta skola. Då blir det lite närmare och antalet träffar kommer också att bli färre då deras samarbete med Gotland är ett helt annat.

Till Dalarna och Falun kommer jag att bli tvungen att åka ca 2 ggr i månaden för att lyssna på föreläsningar och jobba med grupparbeten. vecka 1 är dock en introduktionsvecka så då blir jag borta söndag-fredag.

Skolan börjar på måndag den 18:e Januari. Och redan på morgonen den 17:e åker jag till käraste kusin Sara och hennes familj i Borlänge, bara nån mil ifrån skolan! =)

Det kommer bli riktigt tufft, och det kommer finnas stunder när jag bara vill lägga ner. Men det är ju DET HÄR jag vill. Jag har ju de senaste åren velat bli sjuksköterska och ev. barnmorska.

För är det så att jag orkar och fortfarande vill, då kan jag när jag jobbat ett år som sjuksköterska, plugga 1 år till för att bli barnmorska. Det är ju fantastiskt! Det är det som är så häftigt med att utbilda sig till sjuksköterska, det finns ju flera hundra inriktningar. Jag kan ju jobba med allt från "Läkare utan gränser" utomlands till att bli narkossköterska eller bli barnmorska. Valen är oändliga!

Men nog om det. Egentligen vågar jag inte hoppas för mycket.. Tänk om jag kroknar..


Ett annat projekt jag startat med i dagarna är att banta bort några kilo. Eller banta, det låter så otrevligt. Äta rätt och få bort några kilo låter bättre. Inga sötsaker och inte så stora portioner eller mycket kolhydrater. Det går bra. Jag är en jävel på att göra saker jag verkligen bestämt mig för. Men jag har satt en gräns för hur långt det får gå, och efter alla viktsvängar jag varit med om så är det bestämt för mig att jag aldrig mer ska behöva köpa ett par byxor större än strlk 40 eller M. Se det gör jag bara inte. Så, nu får jag stå mitt kast för att jag fuskat en längre tid. Men, så länge man inte märker att man går upp då gör man inget åt det heller. Det är när kläderna plötsligt börjar sitta väldigt trångt som man får en upperbarelse. Stopp och belägg!
Men andra ord kan titeln på detta blogginlägg "Nu kör vi igen" passa in på det här ämnet också..

Hoppas nu att ni börjar hitta tillbaka till min sida igen, det går i vågor att blogga vet ni.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar