onsdag 17 juni 2009

Ett hårt liv

Igår jobbade jag halvdygn. 11 timmar. 8-19. Märklig tid att jobba på. Man gör allt jobb på dagen och liksom gör i ordning för att allt ska vara klart till sängdags då man ska få betalt för att slappa/sova. Men då ska man bli avbytt och en annan ska komma pigg och fräsch och få betalt för att praktiskt taget stoppa brukaren i säng och sen bara gå och lägga sig. Det är nästan så jag hoppas lite att det var mycket vaket i natt borta på Länna. Hemska tanke...

Imorgon blir det tillbaka till Sanda och städa. Hur det ska gå, det kan jag inte svara på, för min rygg har sett ljusare tider, det vill jag lova..
Det är ett hårt liv, men vad gör man inte för att överleva ekonomiskt nu fram till att lönerna börjar rulla in...?
Inom Gotlands Kommun ska man ju alltid hinna jobba nästan 2 månader innan man får sin första lön. Det tycker jag är lite taskigt. Kunde dom inte göra undantag för oss studerande som kommer som sommarvikarier direkt från ett sista skitdåligt studiemedel i slutet av maj på drygt 3000 kr? Vi kunde väl få som dom gör på Konsum t.ex. Där får man det i lön som man lyckats att skrapa ihop fram till ett visst datum varje månad. Alltså har man jobbat 40 timmar fram till den 15:e juni, t.ex.. Då får man betalt den 20:e juni.
Så borde det vara för sommarvikarierna också, om man ville det vill säga. Som en slags dispens.
Å andra sidan får man betalt en månad efter att man slutat att jobba också. Vilket innebär att jag får min sista lön i slutet av september om jag nu jobbar färdigt i augusti. Det är också skönt. Fast då får man mycket pengar av CSN också, så lite konstigt är det..

1 kommentar: